Cyklotrasa v Tatranskej Lomnici

VYSOKÉ TATRY. Pôvodným plánom mesta Vysoké Tatry bolo vybudovať cyklochodník medzi Tatranskou Kotlinou a Tatranskou Lomnicou už v máji tohto roku. Nová cyklotrasa mala slúžiť nielen obyvateľom mesta Vysoké Tatry, ale aj návštevníkom prichádzajúcim do Vysokých Tatier, ktorí vďaka nej mali zažiť atraktívnejšie trávenie voľného času. Tatranská cyklotrasa, ktorá mala patriť medzi najlukratívnejšie na Slovensku, má však jeden háčik. Jej povrch nie je asfaltový. Ak sa teda po ňom plánujete previesť na kolobežke, na korčuliach či na inom ako horskom bicykli, máte smolu.

Cyklochodník mal byť prvou stavbou pod záštitou staviteľa aj prevádzkovateľa mesta Vysoké Tatry. Poslanci mesta Vysoké Tatry si stanovili za cieľ, aby cyklochodník nadviazal na už existujúcu cyklocestu do Spišskej Belej a cyklotrasu do Ždiaru. Návštevníci Vysokých Tatier si mali podľa plánu na novej dokončenej cyklomagistrále okrem známych vysokohorských zaujímavostí pozrieť aj Beliansky rybníkBelianske TatryBeliansku jaskyňu, predhorie Spišskej Magury či lanovú dráhu Spider Park v Tatranskej Kotline atď.

Časť tatranskej cyklotrasy je už dokončená, no väčšina cyklistov aj tak radšej využíva štátnu cestu, ktorá je najmä počas dopravnej špičky počas letnej sezóny plná vozidiel. Dôvodom je povrch nového cyklochodníka. Nový projekt cyklotrasy má iba prírodný povrch bez použitia asfaltu. Projekt sa začal realizovať v októbri 2021 a jeho predpokladaný termín bol stanovený na máj 2022. Podobný charakter prírodného povrchu má aj cyklocesta do Ždiaru, no už teraz sa objavuje miestami prerastanie trávou či klesanie „vraj spevneného podložia“.

Výstavba cyklochodníka mala rozvinúť a podporiť dopravné prepojenie v podobe infraštruktúry pre cyklistickú dopravu, a tým zvýšiť cyklodopravu v lokálnej doprave. Popri tom zároveň podporiť ekologickú dopravu pre obyvateľov mesta Vysoké Tatry. Spojnica cyklochodníkov tvorí časť siete vybudovaných cyklochodníkov v meste Vysoké Tatry. Cyklotrasa z Tatranskej Lomnice je charakteristická prevažne klesajúcim charakterom, v smere od Tatranskej Kotliny sa v teréne objavuje zase viac stúpaní.

Aj naši experti si novú cyklotrasu vo Vysokých Tatrách už vyskúšali. No reakcie boli naozaj prekvapivo negatívne. Tí, čo mali cestný bicykel, to radšej rovno zabalili a presunuli sa na štátnu cestu. A pritom zafinancovať asfaltový povrch je finančne menej náročné ako realizovať projekt s prírodným povrchom.

„Ak sa vyberiete s deťmi po tejto cyklotrase, skôr dôjde k úrazu ako by ste si v príjemnej atmosfére s deťmi zabicyklovali.“

„Cyklotrasy už majú takmer všade vybudované a takmer všade asfaltové, Vysoké Tatry sú v tomto prípade zase výnimkou.“

„Snom môjho manžela bolo previesť sa s deťmi a zobrať aj to najmenšie do cyklovozíka so sebou. Výsledok bol taký, že dieťaťu takmer vytriaslo mozog z lebečnej dutiny, preto sa vrátil aj s deťmi domov.“

Ak sa chcete dozvedieť viac informácií o živote cyklochodníka, ozvite sa našim tatranským odborníkomVo Vysokých Tatrách je ešte veľa potenciálnych projektov, ktoré je potrebné dotiahnuť do konca, a tak sa aspoň sčasti priblížiť našim susedom, ktorí prevádzkujú zariadenia v cestovnom ruchu.

Prvotný cieľ bol naozaj odvážny: spojiť Vysoké Tatry so Slovenským rajom jedinou cyklotrasou. Približne o dva roky by sa mali cyklisti dostať zo Slovenského raja aj do Vysokých Tatier cez Poprad a obce Gánovce, Hozelec a Švábovce. Toto cykloprepojenie dvoch národných parkov oznámil Prešovský samosprávny kraj, ktorý už vyčlenil 60-tisíc eur na projektové dokumentácie jednotlivých úsekov.

Autor: Martina Grechová, 12. júla 2022

Od Martina