Investovanie a kto najnovšie investuje?

Keďže do kryptomien investuje na Slovensku aj v Čechách čoraz viac žien, reputácia tohto odvetvia napreduje. Neustále rastúci záujem o tento druh investovania naznačuje, že kryptomeny už môžu v dnešnej dobe konkurovať tradičným formám investovania, akými sú napríklad trh s nehnuteľnosťami či cennými papiermi. O možnostiach investovania v oblasti kryptomien sa naši špecialisti porozprávali s Luciou Štefancovou, zakladateľkou a generálnou riaditeľkou známej fintech platformy.

Je to pravda, že v kryptomenových obchodoch sa objavuje stále čoraz viac žien?

Doposiaľ dominovali v investovaní do kryptomien vo výraznej miere najmä muži. Počas posledných rokov však začali do kryptomenových obchodov postupne prenikať aj ženy. Našli v kryptomenách potenciálne možnosti investovania aj kariéry. Aj keď v kryptografii stále prevládajú muži, väčšia diverzita prichádza oveľa rýchlejšie ako v prípade tradičných foriem financií.

Čiže ženy sa začali o kryptomeny zaujímať nielen z dôvodu okamžitých výnosov, ale aj z hľadiska potenciálnosti pre svoje podnikanie?

Výsledky vedeckých prieskumov dokazujú, že ženy sa do krypto mien zapájajú, pretože sú zvedavé. Ženy potrebujú istoty. Ak sa kryptomeny stanú jedným z hlavných prúdov investovania, oveľa viac žien sa bude cítiť pri investovaní do digitálnych mien istejšie. A postupne sa začnú zaujímať aj o možnosti zmysluplnej kariéry v oblasti kryptomien.

Spoločnosť BTC Markets, austrálska burza s bitcoinmi a kryptomenami, zaznamenala v minulom fiškálnom roku 175% nárast počtu používateľov ženského pohlavia. Ženy sa podľa tohto prieskumu odhodlali na väčšie počiatočné vklady, v priemere 2 381 USD, v porovnaní s priemerom 2 060 USD, ktorý vložili muži.

Ako je to s veľkosťou portfólia u žien? Aj tá začína v súčasnosti oproti mužom dominovať?

Veľkosť portfólia u žien bola o niečo menšia ako u mužov, v priemere približne o 400 USD. Ženy obchodovali menej krát za deň – v priemere dvakrát v porovnaní s piatimi obchodmi mužov. Môžeme teda hovoriť o „štruktúrovanej obchodnej stratégii“ žien „s menším rozsahom cielenejších pozícií“.

Je všeobecne známe, že ženy sa riziku vyhýbajú viac ako muži. Možno teda tvrdiť, že ženy obchodujúce s kryptomenami vyvracajú stereotypy v rámci investovania do kryptomien? Čo brzdí ženy v kryptobiznise viac ako mužov?

Ženská psychológia je nastavená tak, aby si peniaze radšej šetrili, než investovali. Investovanie do kryptomien však znamená, že investori prichádzajú o lepšie výnosy, aké prinášali akcie a drahé kovy v rokoch 2020 – 2021.

Aj ženy môžu byť milovníčkami rizika. Investovanie do kryptomien nie je jedinou oblasťou, v ktorej ženy zaostávajú za mužmi. Teraz je práve ten čas, aby sa ženy presadili v kryptografickom odvetví a aby boli dominantou aj v jeho budúcnosti. Ich výrazná absencia v tomto odvetví by mohla znížiť ich vplyv aj prínos v dlhodobom horizonte.

Je veľmi dôležité, aby ženy a ľudia inej farby pleti boli práve teraz súčasťou krypto a blockchainu, pretože budujeme novú generáciu finančného systému. Krypto a blockchain vzišli z financií a technológií, teda z odvetví, v ktorých nie je veľa žien a ľudí s tmavšou farbou pleti. Preto máme veľké medzery v diverzite.

Ako pomáhajú v súčasnosti ženy zmenšovať rodovú priepasť a rozmanitosť v oblasti kryptomien?

Rodovú priepasť v oblasti kryptomien zmenšujú najmä organizovaním podujatí a komunít, vzdelávaním na platformách sociálnych médií, zakladaním spoločností, písaním o kryptomenách, tvorbou inkluzívnej verejnej politiky a zdieľaním svojich skúseností. Predovšetkým chcú, aby ste vedeli, že ženy do kryptomien patria.

Máš nejaký vzor, ktorý ťa inšpiroval na tvojej ceste za kryptomenami?

Inšpirovala som sa Charlene Fadirepo. Ked Charlene Fadirepo pred niekoľkými rokmi prvýkrát počula o Bitcoine, pôsobilo to na ňu riskantne. Až po vypuknutí pandémie Covid-19 sa konečne začala zaujímať o kryptografiu. Všetci jej odporúčali využiť komunity krypto nováčikov, no ona sa aj tak rozhodla ísť svojou vlastnou cestou. Strávila veľa času v Clubhouse a na Twitteri a spoznala krypto kultúru aj z tej negatívnej strany. Ako bývala vládna regulátorka sa neskôr stala finančnou aj kryptoporadkyňou.

Ty si sa v svojom odvetví začala špecializovať najmä na kryptografický marketing. Prečo ťa táto oblasť napĺňa?

Ja som už ako študentka vysokej školy vedela, že sa chcem špecializovať na marketing technológie blockchain. Keď som bola v zahraničí, tak som oslovila startupy zo Silicon Valley a ponúkla som im, že pre ne bude robiť marketing zadarmo. Keďže som od klientov začala dostávať veľa otázok o kryptomenách, nadviazala som na svoju existujúcu komunitu a založila som spoločnosť, ktorá dokonca pomohla aj mojej rodine pri hľadaní správneho finančného poradcu. Ženy sa vedia vcítiť do rôznych demografických skupín a pochopiť ich. To dáva ženám marketérkam úžasnú výhodu pri zachytávaní rôznych aspektov krypto kultúry.

Ako sa táto krypto kultúra odlišuje od hlavnej finančnej kultúry?

V kryptografii existuje naozaj jedinečná kultúra, ktorá zahŕňa záujem o sociálnu koordináciu, ako aj úlohu influencerov. Dokonca aj v prípade meme a anime – ide o celú kybernetickú popovú mentalitu. K tomu sa pridávajú ďalšie aspekty, ktoré nie sú prítomné ani vo finančnej ani v technologickej kultúre. Je dôležité uvedomiť si, čím môžu ženy prispieť a čo môžu ženy ponúknuť, ak si vybojujú pozíciu v oblasti kryptomien.

Je potrebné začať sa o kryptografii učiť, robiť malé kroky, skúsiť napríklad sledovať krátke videá či podcasty na tému kryptomien a nenechať sa odradiť myšlienkou, že je to „príliš technické a zložité“.

Ako môže kryptografia pomôcť ženám získať rovnocennejšie postavenie vo vedení podnikov?

Vďaka potenciálu umožniť rýchle finančné transakcie bez potreby sprostredkovateľa, kdekoľvek na svete, niet pochýb o tom, že kryptografia mení pravidlá hry. Ide o obrovský potenciál pre ženy, ktoré hľadajú nové investičné a obchodné príležitosti. Budúcnosť kryptomien je ženská. 92 % opýtaných žien už podľa výskumných štúdií o kryptomenách počulo. 24 % žien uvádza, že kryptomenu už aj vlastní.

Ktoré kryptomeny kupujú ženy najčastejšie?

Jendoznačne Bitcoin (71 %), Dogecoin (42 %) a Ethereum (18 %). Medzi ženami, ktoré vlastnia kryptomeny, 75 % z nich s nimi iba obchodovalo. To znamená, že ešte nevyužili celý systém prostredníctvom získavania úrokov a odmien alebo zapojenia sa do ťažby či stávkovania. Takmer každá tretia opýtaná žena plánuje v roku 2022 kryptomenu nakúpiť. Až 60 % žien uviedlo, že plánujú kúpiť kryptomenu v priebehu nasledujúcich troch mesiacov. Jedna z piatich opýtaných žien verí, že kryptomena im môže pomôcť dosiahnuť vlastné finančné ciele, a to veľké aj malé.

Záujem žien o kryptografiu presahuje rámec investovania a zahŕňa aj kariérne možnosti. Každá desiata opýtaná žena považuje podľa prieskumu kryptografiu za najperspektívnejšie kariérne odvetvie.

Prečo musí investovanie do kryptomien stále spolupracovať s tradičnými systémami?

Ide najmä o finančné a prevádzkové výzvy spojené s transakciami súvisiacimi s kryptomenami. A súčasťou toho je aj podpora nástrojov a procesov, ktoré podniky už používajú, ako napríklad QuickBooks. Predstavujeme si budúcnosť, ktorá bude 100 % on-chain, ale chápeme, že to bude prichádzať postupne. Dôležitou súčasťou starostlivosti o prijatie kryptografických technológií v podnikoch je uľahčiť každej spoločnosti pridanie kryptografických technológií do jej pracovného procesu. Je potrebné spoločnostiam umožniť fungovať na blockchaine a sprístupniť požiadavky na finančné výkazníctvo, aby sa mohli sústrediť na škálovanie. Je potrebné sledovať trendy v rozvíjajúcom sa svete kryptoúčtovníctva.

Ide len o investície?

Aktíva zmenili životný štýl žien a stali sa novým spôsobom podnikania. Ženy získavajú čoraz väčší priestor pri využívaní blockchainových technológií a kryptomien, aby prevzali kontrolu nad svojimi financiami a následne aj nad svojím životom. Ženy by mali premýšľať o možnostiach, ktoré pri budovaní kariéry kryptomeny prinášajú. Možnosti sú nekonečné, pretože toto je len začiatok a tento moment je práve teraz. Ja osobne veľmi rada ženy vzdelávam najmä o sile kryptomien. Ide o kľúč k finančnej slobode.

Jednou z charakteristických čŕt krypto odvetvia je jeho rýchly rast a zmeny, čo podľa našich expertov vytvára úžasné príležitosti pre líderky, aby zažiarili a získali financovanie pre svoje nápady. A aby ženy napredovali spolu s krypto odvetvím.

Ďalšie články, ako môže ženy líderky uspieť vo svete manažovania ľudí v podnikaní, či iných online technológiách nájdete v portfóliu našich článkov pre lídrov.

Autor: Martina Grechová, 26. júla 2020

Od Martina