Dá sa SEO na niekoho delegovať?
Kto bol otcom tej myšlienky „venovať sa SEO“? Alebo ako si sa k SEO vlastne dostala?
Spočiatku som sa venovala len prekladom z anglického aj nemeckého jazyka. Ale keďže strojových prekladov bolo postupom času stále čoraz viac a dopytov na preklady stále menej, tak som sa začala venovať tvorbe kvalitného obsahu, čiže content marketingu. K tvorbe textov som mala blízko, pretože už ako dieťa som sporadicky prispievala do miestnych regionálnych novín a ako lingvista som v tvorbe textov mohla využívať aj zahraničné zdroje.
Niekoľko rokov som pracovala len s tvorbou textu a základnými princípmi SEO. No ako SEO skutočne funguje som sa naučila, až keď som pracovala pre jednu nemeckú firmu so sídlom v Hamburgu. Spolu s nemeckými kolegami sme pracovali ako virtuálny tím z popradskej kancelárie, kde som sa vlastne naučila aj také veci, o ktorých som si myslela, že sú v SEO nemožné. Nemci sú zároveň v tomto veľmi „echt“ a záleží im na každom detaile. Napríklad aj také právne náležitosti toho, ako uverejňovať obyčajné fotky na weboch berú oveľa vážnejšie ako my Slováci.
Kto bol tvojou inšpiráciou na ceste za SEO alebo existuje niekto od koho si sa najviac naučila?
Najviac som sa naučila od kolegu, s ktorým si doteraz veľmi dobre rozumiem a ktorého sa vždy pýtam, ak si nie som istá, ako bude „ujo Google“ reagovať. Je to človek, ktorý dlhé roky pracoval v centrále Googlu v zahraničí a ten ma naučil také tie naozajstné vychytávky zo SEO. Teraz momentálne funguje na Slovensku, ale stále pracuje aj pre nemecké firmy. Ten vie vždy najlepšie, čo sa Googlu (alebo aj iným vyhľadávačom) páči aj napriek tomu, že napríklad súčasné tendencie v SEO hovoria niečo iné.
Spolupracovala si aj s inými reklamnými a marketingovými agentúrami na tvorbe obsahu, tvorbe myšlienok a nápadov. Ako vnímaš súčasné tendencie v SEO alebo v content marketingu?
Počúvam ľudí čo hovoria a teraz tie tendencie v SEO vnímam tak, že ľuďom sa už nepáči tá taká takzvaná „popisná otročina“ ako to ja nazývam alebo ten taký informačno-popisný štýl v zmysle, že „10 vecí, ktoré by ste mali vedieť o … niečom“. Alebo, že TOP 20 najlepších firiem, ktoré urobili to a to. Teraz sa kladie viac dôraz na tvorbu myšlienok nápadov, vtipnom prepracovaní už pôvodných blogov a nie na tvorbu obyčajného generického obsahu.
Ako to všetko zvládaš – máš tri malé deti a ešte k tomu aj pracovné povinnosti?
Je to veľmi náročné. Často krát je to tak, že deti s manželom idú spať a ja si práve vtedy zapínam počítač a sadám za pracovný stôl. Ale deti ma vždy vedia nakopnúť energiou a často vďaka nim čerpám inšpirácie a námety na nové projekty, výzvy alebo aj texty.
Dá sa SEO na niekoho delegovať?
Aktuálne mám v tíme štyroch šikovných ľudí, ale potenciál by bol tím aj zväčšiť, len problém je nájsť kvalifikovaných ľudí s profesionálnym prístupom. SEO sa len tak na hocikoho delegovať nedá. SEO praktikám a zručnostiam sa možno naučiť, ako napríklad v prípade manažérov, ale dobrý copywriter alebo SEO špecialista, na takého sa čaká aj pár rokov. A keď sa zaučí, tak zvykne utiecť.
SEO je veľmi široký pojem a zahŕňa v sebe veľa aspektov. Čo je podľa teba najdôležitejším aspektom SEO?
Som presvedčená, že najdôležitejším aspektom SEO je tvorba kvalitného a pravidelného obsahu. Už sme skúšali kadečo, aj reklamy, aj affiliate marketing, atď. Ale ak máš na svojom webe kvalitný, pútavý, jedinečný alebo doslova „dych-vyrážajúci“ obsah, vyhľadávače ťa budú s väčšou pravdepodobnosťou hodnotiť veľmi vysoko. A tvoja pozícia bude mať potenciál stále stúpať nahor. Pri kľúčových slovách sa tak dokážeš dostať medzi prvé výsledky vo vyhľadávaní už za veľmi krátky čas.
Čím sa tvoj tím odlišuje od ostatných špecialistov na SEO?
Sme vášnivými SEO optimalizátormi a vždy sa snažíme svoje znalosti v tomto odvetví zdokonaľovať. Ja som študovala dve vysoké školy, ale ani jedna ma nenaučila, ako robiť SEO. Chce to okrem praxe neustále sa zaujímať o nové stratégie a taktiky na zlepšenie pozícií vo vyhľadávačoch. Veľa čítať, študovať, pýtať sa a občas absolvovať aj niekoľko online kurzov o SEO. Takýmto spôsobom sa dá naučiť mnoho tipov a trikov. Pretože aj SEO sa vyvíja a SEO pred pár rokmi nebolo to, čo je tu teraz a v tomto momente. V poslednom čase ma oslovujú spoločnosti, ktoré majú funkčnú web stránku, majú svoj blog aj stálych klientov, ale ich blog je nudný, počet klientov sa im nezvyšuje a oni stagnujú. Preto sa im snažíme prepracovávať ich existujúce blogy, aby sme prilákali nových potenciálnych zákazníkov a udržali terajších. To, že sa snažíme nezaspať na vavrínoch, nám pomáha stať sa odborníkmi na implementáciu účinných stratégií SEO do webových stránok. Tým, že nie sme agentúra a nezamestnávame ďalších 20 zbytočných ľudí, ktorí by sa v kancelárii iba tvárili, že pracujú, nie sme drahí. Pracujeme ako malý, v súčasnosti aj ako virtuálny tím.
Na akých projektoch ste pracovali a čo chystáte do budúcna?
Pomáhali sme rozbiehať mnohé projekty od finančných, komerčných, cez projekty v cestovnom ruchu, až po gastro projekty či eshopy pre zdravú výživu. Do budúcna plánujeme rozbehnúť projekt Poklady Tatier.
Ak chcem rozbehnúť nejaký projekt a k tomu si založiť web stránku s kvalitným blogom, čo môžem od toho očakávať?
To je veľmi individuálne. Sú projekty alebo firmy, ktoré vystrelia na trh veľmi rýchlo a potom naozaj rýchlo padnú na dno. A sú projekty, ktoré sa rozbiehajú veľmi pomaly, ale na trhu si udržiavajú stabilnú pozíciu. Príkladom boli napríklad niektoré projekty na CBD produkty, ktoré vznikali ako huby po daždi, keď ich začala povoľovať slovenská legislatíva. Ale keďže mali obrovskú konkurenciu, veľmi rýchlo mnohé eshopy skončili, pretože ich produkty nikto neobjednával. Základom je, aby bol produkt jedinečný. A náš tím sa už potom vie postarať o to, aby bol aj jedinečne postupne predstavený cieľovému publiku.